Coöperatieve leerstrategieën - CLS

CLS

In Stedelijk Lyceum Hardenvoort zetten we bewust in op effectieve leerstrategieën.

Over alle vakken heen legt het schoolteam de focus 3 elementen:

  • Actieve interactie van alle leerlingen 
  • Alle leerlingen interageren zoveel mogelijk simultaan. Bij handopsteking is slechts 1 leerling per keer actief betrokken. Daarom interageren leerlingen vaak in duo's of binnen een groepje. 
  • Leerlingen onthouden veel meer van wat ze zeggen, dan van wat ze horen. Hoe actiever ze leerstof verwerken, hoe efficiënter het leren. 
  • Door elke les leerlingen van een stoel te halen, krijgt het brein meer zuurstof en zal de alertheid vergroot worden. 

  • Prikkel- en stressniveau in balans 
  • Interactie onder peers is veiliger en laat stresshormonen afnemen. 
  • Bewust inzetten van gevarieerde werkvormen om het spannings-, en prikkelniveau op te bouwen, zodat leerlingen zich minder gaan verstoppen. 
  • Strak klasmanagement om deelname te vergroten. 

  • Alle leerlingen gelijkwaardig 
  • Aandacht en kansen tot deelname worden voor alle leerlingen voorzien via werkvormen. Bij traditionelere vormen zoals handopsteking, is de aandacht oneerlijk verdeeld. Vaak gaan steeds dezelfde leerlingen deze kansen grijpen, terwijl anderen zich graag op de achtergrond houden. Daarom kiezen we voor werkvormen die iedereen in actie zetten. 
  • Via aangepast klasmanagement volgt de leerkracht op of iedereen actief deelneemt.

 vg


©2020 STEDELIJK LYCEUM HARDENVOORT - Hardenvoort 41  2060  ANTWERPEN
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin