Evaluatie

Om jullie zo goed mogelijk op de hoogte te houden van het leer- en begeleidingstraject van je zoon of dochter, zetten we sterk in op deze twee tools: Smartschool en Seesaw. Hieronder kan je kort lezen waarvoor we deze tools inzetten.

Smartschool

Via Smartschool blijf je als ouder betrokken bij het schoolleven van je kinderen. Dankzij een eigen account kan je je als ouder aanmelden en over de schouder van je zoon of dochter meekijken.

• punten van taken en toetsen
  • remediëringen
  • brieven
  • berichten
  • alle info per vak

Seesaw

Seesaw is een digitaal portfolio waarin de leerlingen via een foto, video, audio, bestand, notitie, hyperlink of een combinatie daarvan hun werk verzamelen.

• digitaal portfolio
  • Stem-competenties
  • STEM-lab, artistieke vorming, kompas

Algemene visie op evalueren

Opdat de leerling de leerstof efficiënt zou kunnen verwerken, willen we bij hem/haar een goede, algemene studiehouding ontwikkelen die toepasbaar is in alle vakken en bruikbaar op alle niveaus, dit door middel van volgende pijlers.

• Procesevaluatie:

De leerkrachten observeren het proces, zij evalueren formatief en geven gericht feedback zodat de leerlingen hun proces voortdurend kunnen bijsturen. Leerkrachten houden evenveel rekening met de weg ernaartoe als met het eindresultaat. Dit zorgt voor een groter zelfvertrouwen bij de leerling.

• Gerichte feedback:

Cijfers en data zijn geen doelen op zich, maar een middel tot betere communicatie en betere beslissingen. Feedback geven is een interactief gebeuren. In een sfeer van verbondenheid en vertrekkend vanuit de verzamelde informatie bouwen leerkrachten en leerlingen de dialoog op. Samen wordt er gezocht naar de oorzaken van het wel of niet bereiken van doelen, naar de eventuele ondersteuningsnoden. Vanuit deze respectvolle dialoog krijgt de leerling meer zicht op zijn mogelijkheden en talenten. Evaluatie vanuit een breed perspectief en met gerichte feedback heeft een positieve weerslag op de motivatie van de leerling. Via zeer persoonlijke en gerichte feedback gaan we in interactie met zowel leerlingen als ouders om tot een juiste beheersing van de doelen te komen. Deze persoonlijke aanpak is dus ontwikkelingsgericht.

• Zelfevaluatie:

De leerlingen vullen na elke opdracht of toets een zelfevaluatie in. Zo krijgen de leerlingen een beter inzicht in het eigen kunnen en kennen. Door dit zelfinzicht bereiken we een grotere motivatie waardoor we een grotere leerwinst creëren.

• Open klassenraden:

Als kind heb je recht op informatie en een eigen mening omtrent je persoonlijk leerproces. Als school vinden we leren erg belangrijk en willen we leerlingen mee verantwoordelijk maken voor hun eigen leertraject. Dit willen we bereiken door middel van een open klassenraad waarbij de leerling zelf aanwezig is en de regie neemt over haar/zijn leerproces.

Op deze klassenraad wordt de stand van zaken in hun leren duidelijk. Leraren geven oprechte en constructieve feedback over hun werk- en sterke punten, expliciteren welk doel ze al bereikt hebben en waar ze nog meer moeten op oefenen en waarom. Leerlingen en leraren benoemen samen welk engagement, attitude en werkijver er verwacht wordt de komende periode.

De leerling bepaalt zelf zijn leerdoel voor de volgende periode en geeft aan wat hij/zij van de leraar verwacht qua ondersteuning. Leerlingen krijgen voldoende tijd om hun mening te geven. Tijdens de open klassenraad krijgt de leerling dus duidelijk een stem in zijn/haar eigen leren én worden ze zelf verantwoordelijk gemaakt voor hun eigen leerproces. De leerlingen bereiden dit gesprek grondig voor via een schrijfkader.

• Leerstrategieën:

Leren leren komt in alle graden aan bod. Veel leerlingen weten namelijk helemaal niet hoe ze moeten leren en wat wel/niet werkt bij het voorbereiden van toetsen, daar nemen we ze doorheen alle vakken in mee. Leerstrategieën zijn concrete manieren van leren die leerlingen bewust inzetten om het leren zo soepel mogelijk te laten verlopen; ze leren daardoor 'hoe' ze moeten en kunnen leren. Het zijn dus geen randvoorwaarden, maar het gaat ons hierbij echt om de verschillende manieren om leerstof zo efficiënt mogelijk te verwerken, met een zo hoog mogelijk rendement op lange termijn. Op deze manier worden leerlingen gemotiveerd om zoveel mogelijk inzicht in zichzelf te krijgen en ook kennis te verkrijgen over hun eigen leren zodat ze hun leerproces volledig zelf in handen kunnen nemen

In de eerste graad ligt de klemtoon op dagelijks werk. Een evaluatiebeleid, waarin vorderingen die een leerling maakt op regelmatige wijze worden beoordeeld en bijgestuurd aan de hand van feedback.

De leerlingen krijgen voldoende evaluatiemomenten.

Er zijn geen klassieke examens meer. We voorzien een syntheseweek waarin de bouwstenen na remediëring opnieuw worden getoetst in een groter geheel of er wordt gewerkt aan een grote vakoverschrijdende taaltaak waarin verschillende vakken geïntegreerd worden.