Evaluatie

Evaluatie

In de derde graad wordt de klemtoon gelegd op doorstroming naar het hoger onderwijs. We bereiden onze leerlingen zo goed mogelijk voor op het verder studeren in hun specifiek vakgebied. Leerkracht en leerlingen werken samen aan de evaluatie, we werken dus aan een evaluatiecultuur. Leerlingen worden gemotiveerd om zoveel mogelijk inzicht in zichzelf te krijgen en ook kennis te verkrijgen over hun eigen leren zodat ze tegen het einde van de derde graad hun leerproces volledig zelf in handen kunnen nemen. Leerlingen van de derde graad zitten dan ook hun eigen klassenraad voor.   

We voeren een evaluatiebeleid op basis van formatieve en summatieve evaluaties, een groeirapport en een attituderapport.  

Tijdens formatieve toetsingen worden de leerlingen vooral begeleid in hun leerproces en krijgen ze de kans om te groeien. Tijdens dit leerproces wordt er veel feedback gegeven. Feedback geven en krijgen is dan ook een van de processen die we onder de loep nemen tijdens het mentoruur en de lessen. 

Tijdens een summatieve toetsing worden de doelen getoetst en geëvalueerd om uiteindelijk zicht te krijgen op het eindresultaat. Ook de feedback die op de summatieve toetsing wordt gegeven, wordt door de leerling en de leerkracht meegenomen in het verdere leerproces. Op deze manier willen we de leerlingen ook inzicht doen krijgen in hun eigen leerproces zodat ze dit tegen het einde van de derde graad zelf kunnen sturen.

De examens in december en juni testen de beheersing van de leerdoelen en de verwerking van een grote hoeveelheid basisleerstof op het einde van een semester. Dit is zeer belangrijk als voorbereiding op het verder studeren. Tijdens de proefwerken is er studietijd in de namiddag.  

De STEM-sleutelcompetenties worden nauw opgevolgd tijdens het Flextraject. Er wordt ingezet op eigentijds leren waarin leerlingen hun eigen referentiekader opbouwen.  Via feedback van de leerkracht aan de leerlingen of omgekeerd, proberen we dat leren op een hoger niveau te tillen. De zelfevaluatie en de reflectie van de leerlingen over hun betrokkenheid, vooruitgang en prestatie wordt afgetoetst tijdens feedbackgesprekken. De leerlingen beoordelen zichzelf met behulp van rubrics. De sleutelcompetenties zijn geënt op de 21ste century skills. In overleg met de leerkrachten worden de competenties voortdurend bijgestuurd. De groei wordt duidelijk weergegeven in een groeirapport.

Het volledige evaluatiebeleid kan je nalezen in de folder


Smartschool

Via Smartschool blijf je als ouder betrokken bij het schoolleven van je kinderen. Dankzij een eigen account kan je als ouder aanmelden en over de schouder van je zoon of dochter meekijken. 

  • punten van taken en toetsen
  • remediëringen
  • brieven
  • berichten
  • alle info per vak

©2020 STEDELIJK LYCEUM HARDENVOORT - Hardenvoort 41  2060  ANTWERPEN
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin